Fångad i blixtljuset

Paparazzin är en hatad karaktär, men modetidningarna tar ändå hjälp av de bespottade fotograferna för att komma åt kändisarnas stil. SvD:s Sofia Hedström berättar om ett mode som balanserar mellan offentligt och privat.

Uppdaterad
Publicerad
Paparazzifotografen Ron Galella.

Paparazzifotografen Ron Galella.

Foto: CARLO ALLEGRI/AP
Annons

Kändishysteri har präglat modebranschen under 2000-talet. En modevisning har blivit lika mycket en uppvisning av en klädkollektion som en möjlighet för fotografer att fånga kändisar på bild. Dagen efter en stor internationell visning blir jag inte längre förvånad när jag i tidningar och på nätet ser fler bilder av minglande gäster än på catwalkpromenerande modeller.

De allra flesta modehus är väl medvetna om att kändisbilder säljer och har som rutin att alltid låta klä några celebriteter i plagg från den senaste kollektionen. Enligt Åsa Larsson, pr-chef på Marc Jacobs, är det varje vecka runt fem utvalda kändisar som förses med en garderob av modehusets kläder. Bland dessa märks namn som regissören Sofia Coppola och rockdrottningen Kim Gordon. Till modevisningarna ser man till att runt tio kända proffsminglare går klädda i kreationer man vill ska synas i tidningarna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons