Annons
X
Annons
X

Fångad i blixtljuset

Paparazzin är en hatad karaktär, men modetidningarna tar ändå hjälp av de bespottade fotograferna för att komma åt kändisarnas stil. SvD:s Sofia Hedström berättar om ett mode som balanserar mellan offentligt och privat.

(uppdaterad)
Paparazzifotografen Ron Galella.
Paparazzifotografen Ron Galella. Foto: CARLO ALLEGRI/AP

Kändishysteri har präglat modebranschen under 2000-talet. En modevisning har blivit lika mycket en uppvisning av en klädkollektion som en möjlighet för fotografer att fånga kändisar på bild. Dagen efter en stor internationell visning blir jag inte längre förvånad när jag i tidningar och på nätet ser fler bilder av minglande gäster än på catwalkpromenerande modeller.

De allra flesta modehus är väl medvetna om att kändisbilder säljer och har som rutin att alltid låta klä några celebriteter i plagg från den senaste kollektionen. Enligt Åsa Larsson, pr-chef på Marc Jacobs, är det varje vecka runt fem utvalda kändisar som förses med en garderob av modehusets kläder. Bland dessa märks namn som regissören Sofia Coppola och rockdrottningen Kim Gordon. Till modevisningarna ser man till att runt tio kända proffsminglare går klädda i kreationer man vill ska synas i tidningarna.

–Allt beror på hur många kändisar Marc Jacobs vill ha där. Tillsammans gör vi sedan en bedömning av vilka som klassas som vip och vilka som är intressanta för oss.

Annons
X

I början iakttog jag nyfiket kändisspektaklet på modevisningarna i hopp om att få se deras personliga stil på nära håll. Till min besvikelse insåg jag dock snabbt att kändisarnas egen stil stajlats bort och att de var lika opersonligt klädda som modellerna i ett modemagasin. Genom tv-såpor om kända stajlister och deras lattebärande praktikanter har detta välregisserade skådespel dessutom kommit till allmänhetens kännedom. Idag vet alla som sett en modesåpa att det inte är kändisarnas privata stil vi ser när de går på offentliga tillställningar. Enligt Anna Åkerlund, producent på radioprogrammet Stil i P1, har därför modet på röda mattan blivit ointressant.

–Vi har producerat ett helt program om minglet på mattan och om varför det inte längre är relevant för modet. Framför allt beror det på att alla blivit så medvetna om hur det fungerar, bara en sådan sak som att journalisterna frågar vem kändisarna har på sig istället för vad.

Kanske förklarar det en del av intresset för paparazzibilder på vardagsklädda celebriteter. I Sverige har exempelvis kvällstidningarnas bilagor gått från att vara nöjestidningar om populärkultur till att bli shoppinguider fyllda med paparazzibilder. Även modetidningar inkluderar numera smygtagna bilder på kändisar och ofta blir plaggen de bär mode. Den första paparazzibilden att skapa en modetrend var Pamela Anderson iklädd Ugg Boots under inspelningen av Baywatch i mitten på 90-talet. En annan bild som gav trendeffekt var den på Kate Moss i Hunterstövlar och jeansshorts på Glastonburyfestivalen på tidigt 00-tal.

Paparazzibildernas popularitet i modesammanhang beror inte bara på att vi genomskådat skådespelet, utan också på att de visar upp ett vardagsmode. I en tid där vi modekonsumenter vant oss vid att inspireras av kändisar är det trots allt enklare att både komma över och att bära ett par jeansshorts än en haute coutureblåsa. Även trendoraklen på den ledande modebyrån WGSN och kedjornas designer använder sig av bilder på celebriteter som hoppar ut och in i taxibilar. Vardagsplagg är helt förståeligt en större marknad på varuhusen och kedjorna än festblåsor.

Även om paparazzibilderna ser lika smygtagna ut som förr är sanningen att bilderna har blivit alltmer arrangerade. För några år sedan berättade kändisfotografen E.L Woody för Los Angeles Times om hur Robertson Boulevard blivit en gata dit kändisar åker för att bli fotograferade. Ett av hans krassa uttalanden var att om man som kändis betalar 28 dollar för en burgare på kändishaket The Ivy kan man vara säker på att hamna i tidningar världen över nästa dag.

Dagens celebriteter är mer medvetna om paparazzibildernas betydelse och planerar därför i större utsträckning vad det är de vill visa upp. Det torde ingå blivande stjärnors medieträning att – precis som modellaspiranterna i programmet Top Model – bli medvetna om att vårda sitt varumärke i varje stund, även när det ska se ut som om man inte har en aning. I och med Twitter och andra sociala medier kan stjärnorna dessutom kommunicera sin stil genom att lägga ut bilder på nätet – något som Rihanna gjort till en vana för att provocera paparazzifotograferna och i förlängningen sänka deras arvoden – så att vi konsumenter äntligen får ta del av osminkade världskändisar i vardagskläder. Vi vill åt verkligheten – eller i alla fall en version av den som möjliggör vårt eget stilspeglande – och ju fler oväntade bilder som når nätet desto mer ointressant blir skådespelet på modevisningar och på röda mattan.

Än så länge köper dock modetidningarna inte bilder direkt från kändisarna, utan paparazzibilderna har fortfarande ett högt värde. När jag tar kontakt med Ron Galella – en av världens mest kända paparazzifotografer som i en uppmärksammad rättegång på 70-talet förbjöds att vistas närmare än 45 meter från Jackie Kennedy – kräver han 500 dollar (cirka 3500 kronor) för en halvtimmeslång pratstund. När jag säger att SvD inte betalar för intervjuer är hans svar att ingenting är gratis. Paparazzifotografen bekräftar yrkeskårens dåliga rykte och jag hoppas om möjligt på ännu fler privata kändisbilder.

Annons
Annons
X

Paparazzifotografen Ron Galella.

Foto: CARLO ALLEGRI/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X