X
Annons
X

Fanatisk tro drev vaccinbluff

Återigen far nyheten över världen: den nu 13 år gamla rapporten om det påstådda sambandet mellan trippelvaccin och autism är en bluff. Men det har vi vetat länge, liksom att forskaren själv och de som fanatiskt tror på honom aldrig kommer att medge det.

Den här gången är det den välrenommerade och ofta modiga medicintidskriften British Medical Journal (BMJ) som tar upp detta egentligen sedan länge avslutade segdragna ärende. Vaccinteorierna har redan tillbakavisats flerfaldiga gånger. Upphovsmannen - fuskaren - den brittiske läkaren Andrew Wakefields rykte är för alltid misskrediterat.

Och som alltid är den envise brittiske grävjournalisten Brian Deer som slår till. I över tio år har han framfört den nu återigen så uppmärksammade kritiken i ledande brittiska tidningar, i tv-program och nu alltså i BMJ. Det har varit hans idoga kamp som ledde till en stor myndighetsundersökning i Storbritannien. Den slutade med att Wakefield förra året miste sin brittiska läkarlegitimation och tidskriften Lancet som en gång 1998 publicerade artikeln definitivt drog tillbaka den, efter tolv år. Det var den slutliga spiken i kistan som fick Wakefield att dra iväg till ett privat autismcenter i Austin i USA.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X