X
Annons
X
Fördjupning

Fanatikerna som får modejättarna att darra

Premium

Diet Prada har på kort tid skakat om modevärlden och samtidigt blivit en stor maktfaktor. Daniel Björk berättar om ett Instagramkonto som blivit mer och mer aktivistiskt.

Modefolket började på riktigt få upp ögonen för Diet Prada i september förra året. Efter att Instagram-kontot kritiserat Gucci för att ha kopierat Harlemlegenden Dapper Dans designidéer från 1980-talet gjorde Gucci en smart pr-manöver och bjöd in de anonyma personerna att ta över det italienska lyxhusets Instagram under märkets show för vår/sommar 2018. Diet Prada hade då kring 30 000 följare – i skrivande stund är de 243 000. Det som för två år sedan började som en hobby för två fashionfanatiker är därför numer en mäktig spelare i modevärlden. Världens modeintresserade – inklusive tunga namn som chefredaktören för brittiska Vogue, Edward Enninful, fotomodellen Naomi Campbell och chefsdesignern för Louis Vuitton, Nicolas Ghesquière – kan inte få nog, svältfödda som de är på röster som både är genuint kunniga och smart kritiska.

Duon som ligger bakom Diet Prada är i teorin fortfarande anonyma men outades för ett par månader sedan som Tony Liu och Lindsey Schuler, två Brooklynbor som båda jobbar inom branschen. Än så länge är de outsiders i en värld som till så stor del handlar mycket om att vara utvald och inbjuden och deras blick är laserskarp när de fortsätter att hänga ut designers och märken som kopierar eller snor andras idéer.

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X