Foto: Simon Rehnström

”Målet var att folk skulle bli starstruck av oss igen”

Första gången Arvingarna försökte lämna styrdansen bakom sig fick de hjälp av David Bowies producent och några Siberian husky-valpar. Den här gången har de klarat det på egen hand.

Publicerad

Diggiloos bokare fick till det, får man säga. Både John Lundvik och Arvingarna kontrakterades innan deras respektive braksuccéer i 2019 års Melodifestival. Den här junimorgonen anländer de till Slakthusområdet vid Globen i Stockholm i en stortaxi tillsammans med folkkära Diggiloo-veteraner som Jessica Andersson och komikern Thomas Petersson. Arvingarna drar rullväskor efter sig. De klev upp vid femtiden för att påbörja resan från västkusten till Stockholm, ändå är de på påtagligt gott humör. Handslagen är fasta, ice breaker-skämten många. Esprin ska inte förväxlas med proffs-trevlighet, under 30 år som band har de visserligen lärt sig att ”koppla på det”, men denna morgon är glädjen genuin. Arvingarna håller nämligen på att fullborda en metamorfos.

Inne i köket på Epic Studios fäster Diggiloos turnéledare Ann Lund namnprydda tejpremsor på blå kaffemuggar. Under de kommande dagarnas repetitioner får Diggiloo-stjärnorna gärna använda en och samma mugg. Golvet i den stora danssalen intill har klätts i grövre tejp. Strecken, cirklarna och linjerna visar var ensemblen ska stå under föreställningens otaliga nummer.