Annons

Familjehybrid till ovanligt bra pris – bara ett minus

Med lite hårdare körning andra dagen räckte batterikraften bara i 36,5 kilometer. Med lite mjukare körning den första dagen nåddes 50 kilometer.
Med lite hårdare körning andra dagen räckte batterikraften bara i 36,5 kilometer. Med lite mjukare körning den första dagen nåddes 50 kilometer. Foto: Ia Wadendal

Vi svenskar är fortfarande väldigt förtjusta i kombibilar, och nu kommer det äntligen en laddbar bil som faktiskt är överkomlig i pris i den här storleksklassen. Det finns egentligen bara ett stort minus med bonusbilen Kia Ceed SW Plug-In – den har inte lika stort lastutrymme som sitt fossila syskon.

Under strecket
Publicerad

Baksätet är bekvämt och rymligt som det ska vara in en familjebil.

Foto: Ia WadendalBild 1 av 7

Några dagars provkörning i bergen i södra Frankrike och inne i städer som Antibes och Biot ger en bra inblick i för- och nackdelar med den här laddbara kombin.

Foto: Ia WadendalBild 2 av 7

Batterierna stjäl plats från lastutrymmet. Under lastgolvet finns en låda med utrymme för laddkablarna.

Foto: Ia WadendalBild 3 av 7

En lagom stor skärm på 10,5 tum och med navigation i utrustningsnivån Advance Plus.

Foto: Ia WadendalBild 4 av 7
Bild 5 av 7
Foto: KIA Motors Sweden ABBild 6 av 7
Foto: Volkswagen AGBild 7 av 7

ALPES-MARITIMES Den populära kombin Kia Ceed Sportswagon har nu kommit ut som laddhybrid. Utseendemässigt är det inga stora förändringar – förutom en lite sportigare front. Det som hänt har hänt under skalet. Några dagars provkörning i de spetsiga bergskammarna i södra Frankrike och inne i medelhavsstäder som Antibes och Biot, ger en bra inblick i för- och nackdelar med den här laddbara kombin.

Annons
Annons
Annons