Familjehistorier

Till rötterna Modehusen letar efter historier. I en tid då ursprung säljer krävs dock både äkthet och berättarteknik. SvD:s Sofia Hedström har besökt läderjacksfabriken som tillsammans med Marlon Brando, James Dean och Ramones kan berätta historien om rebellplagget.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

I ett industriområde i New Jersey ligger ett stycke oputsad modehistoria. Lastkajen och den slitna tegelbyggnaden väcker varken någon känsla av glamour eller rock’n’roll, samma sak gäller designkontoret, vars golv dekoreras av en gråblå heltäckningsmatta, och de anställda som iklädda urtvättade skjortor och trötta tofflor skulle mötas av en fnysning om de försökte mingla på Manhattan. Schotts modehus är inte medieanpassat, men behöver inte heller någon tjusig förpackning – de har i stället en historia som få.

Jason Schott, fjärde generationens jacktillverkare, visar mig runt i fabriken som var tionde minut skakar till av ett passerande godståg. Han berättar vant historien om perfectojackan, som för 95 år sedan döptes efter Irving Schotts favoritcigarrmärke och fick sitt stora genombrott tack vare en historia som blåstes upp i pressen och blev film. Historien inträffade efter andra världskriget, då det var vanligt att soldater i USA formade motorcykelgäng. 1947 skrämde ett sådant slag på tre poliser i småstaden Hollister i Kalifornien. Poliserna larmade nationalgardet och pressen hakade på. När en hord journalister väl anlände fanns inte något spår av upploppet. Magasinet Life arrangerade då en bild av händelsen. En man på motorcykel iklädd läderjacka och omgiven av ölflaskor fick symbolisera den farliga rebellen som ifrågasatte samhällets normer. Bilden var tänkt att avskräcka – men fick motsatt effekt. Många amerikaner identifierade sig med mannen på bilden och kultfilmen, Vild ungdom (Wildmone) med Marlon Brando, blev till.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons