X
Annons
X

Familjebil för långfärd

Det finns en klassisk turistort i Italien som heter Sorrento, och det finns koreanska Kia som döpt sin stora suv till Sorento med ett r. Båda riktigt trevliga bekantskaper som många fler borde upptäcka.

Vad Kia grundar sin stavning på förtäljer inte historien (eller åtminstone har vi inte plats för den här), men koreanernas nya ansiktslyfta suv är en riktig goding. Sorento kom redan 2003, med en andra generation 2009 som var betydligt mer personbilslik än tidigare. Det som släpps nu är en uppdatering, men det är tydligt att Kia vill ge sig in och slåss med tyska, dyrare konkurrenter som Volkswagen Touareg och Audi Q7.

Ny bottenplatta, uppgraderad chassisättning och drivlina, nya lyktor bak och fram, bättre benutrymme i baksätet trots att yttermåtten inte ändrats. Dessutom har den bantats 90 kilo – vilket gör att tjänstevikten hamnar på rätt sida två-ton-strecket. Men det är framför allt två saker som gör att den går hem hos mig; bekvämligheten och den direkta styrningen. Sorento är stor (för 7 000 kronor kan man få en tredje sätesrad som gör den sjusitsig), men känns långt ifrån klumpig och det beror faktiskt en hel del på att den är så lättrattad. Dessutom har Kias ingenjörer jobbat hårt på att få bort däck- och vindljud och det märks. Ljudnivån i kupén är behagligt låg och fjädringen lagom styv. En bil för långfärd.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 8
Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 8
Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 8
Foto: INGVAR KARMHED Bild 4 av 8
Foto: INGVAR KARMHED Bild 5 av 8
Foto: INGVAR KARMHED Bild 6 av 8
Foto: INGVAR KARMHED Bild 7 av 8
Foto: INGVAR KARMHED Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X