Annons

Familje-suv för den som drömmer om sportbil

Spanska Seat har byggt en snabb sport-suv med tysk teknik och tjeckiska bilarbetare. Och döpt om den till Cupra. En till synes vanlig Seat Ateca. Tills du trampar på gaspedalen...
Spanska Seat har byggt en snabb sport-suv med tysk teknik och tjeckiska bilarbetare. Och döpt om den till Cupra. En till synes vanlig Seat Ateca. Tills du trampar på gaspedalen... Foto: Anders Wiklund/TT

En spansk bil som tillverkas i Tjeckien på en tysk plattform – Cupra Ateca! En eldigare kusin till präktiga VW Tiguan och smarta Skoda Kodiaq. Fast egentligen är det ju en Seat.

Under strecket
Publicerad

19-tumshjul och 40-profildäck känns kanske riktigt på en sportbil men de överröstar brummet från motorn och smattret från avgaspiporna.

Foto: Anders Wiklund/TT

VW-koncernen har inte riktigt bestämt sig – ska baklyktorna tändas tillsammans med varselljuset eller inte? Audi och Seat/Cupra tänder där bak, inte VW och Skoda.

Foto: Anders Wiklund/TT

Förarplatsen känns till stora delar igen från kusinerna inom VW-koncernen. Hastighetsmätaren är graderad till 300 kilometer i timmen. Riktigt så fort går den nu inte, men i alla fall över 240.

Foto: Anders Wiklund/TT

En enkel pinne som håller upp motorhuven hör inte riktigt hemma hos en bil som kostar en halv miljon kronor. Motorn på 2,0 liter ger hela 300 hästar. Räcker och blir över. Känns det lite galet så finns det i andra ändan på skalan en 1,0-litersmotor på 115 hästar. Till halva priset

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Daimler
Foto: VW

Volkswagen var först med en plattform som kan ändras på både längden och bredden och har drivit systemet till fulländning. Man kan alltså använda samma komponenter och drivlinor till snart sagt alla sina modeller och därmed också förlägga tillverkningen var som helst i världen där VW har en monteringsfabrik.

Spanska Seat och tjeckiska Skoda ägs sedan många år av Volkswagen, vilket förklarar varför Seats sportbilsmärke Cupra tillverkas i Kvasiny. Medan tyska Audi, som ju också ingår i VW-familjen, bygger sin Q3 i spanska Martorell.

Annons
Annons
Annons