X
Annons
X

Lena Kåreland: Fakta och skvaller från kungens teater

Den 25 augusti år 1680 var det folkträngsel på vänstra stranden i Paris runt Rue Guénégaud och Rue Mazarine. Hästdroskor och bärstolar hade svårt att ta sig fram bland alla människor som var på väg till hotell Guénégaud för att se "Fedra" av den berömde dramatikern Jean Racine. Mer än tusen personer hade samlats denna eftermiddag för att vara med om premiären för den nybildade teatergruppen "Comédiens du Roi", den teater som senare kom att kallas Comédie-Française. Teatern har ofta associerats med Molière, troligen därför att en byst av Molière finns i foajén och därför att huset ofta benämns "la maison de Molière". Men Molière som dog 1673 spelade aldrig själv på Comédie-Française, även om hans pjäser hört och hör till teaterns stående repertoar.

Alltifrån sin tillkomst och mer än ett sekel framåt betraktades Comédie-Française som Frankrikes främsta teater. Under 1800-talet fick man konkurrens av andra teatrar, men att spelas på Comédie-Française ansågs för en dramatikers karriär vara något i det närmaste nödvändigt. Detsamma gällde skådespelarna. Att höra till Comédie-Françaises trupp gav och ger alltjämt prestige. Teaterhistorikern André Blanc skildrar i Histoire de la Comédie-Française. De Molière à Talma (Perrin, 516s) denna ärevördiga teaters historia under det som kallas l’ancien Régime, det vill säga tiden fram till franska revolutionen. Det är ett välmatat arbete på drygt 500 ­sidor, ett imponerande verk, där den faktatäta texten livas av en hel del kuriosa.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X