Annons

Fakta – inte fiktion – kan bryta Pisa-förbannelsen

Att läsa fiktion – som Tomas Tranströmer – är viktigt, men att klara av att läsa infotexter är ännu viktigare för att klara sig i vardagen och genom utbildningssystemet, skriver Lars Melin.
Att läsa fiktion – som Tomas Tranströmer – är viktigt, men att klara av att läsa infotexter är ännu viktigare för att klara sig i vardagen och genom utbildningssystemet, skriver Lars Melin. Foto: Jessica Gow/TT

Sluta tjata om romaner, använd läroböcker mer istället. Stereotyper och moralism präglar idéer om hur ungas läsförståelse ska bli bättre, skriver Lars Melin.

Under strecket
Publicerad

Pisa-mätningar av svenska femtonåringars läsförståelse har blivit ett nationellt trauma. Vuxnas läsvanor tippar brant neråt. Skolresultaten blir allt sämre. Det vilar en förbannelse över svensk läsning.

Men det vilar också en förbannelse över de stereotypa reaktionerna på problemen. Nu senast har Läsdelegationen lämnat sitt betänkande ”Barns och ungas läsning – ett ansvar för hela samhället (SOU 2018:57). Åter får vi se en oförmåga att acceptera självklara samband och en moralisk fixering vid vad läsning skall vara.

Annons
Annons
Annons