X
Annons
X
Kommentar

Mikael Törnwall: Facebooks och Twitters flaggning av politiska annonser räcker inte

Facebook kan inte stoppa ryska troll med en enkel knapp. Men det är ett steg i rätt riktning att partier och organisationer nu tvingas redovisa öppet vilka politiska annonser de lägger ut.

De nya reglerna som införts är helt klart ett steg i rätt riktning. Men det kommer att krävas mer, skriver Mikael Törnwall.
De nya reglerna som införts är helt klart ett steg i rätt riktning. Men det kommer att krävas mer, skriver Mikael Törnwall. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Både Facebook och Twitter lovar att vidta åtgärder för att minska risken för otillbörlig politisk påverkan. Politiska annonser ska flaggas tydligare. Det ska också gå att enkelt hitta vilka annonser som såväl politiska partier som intresseorganisationer lägger ut. På Facebook finns numera en länk som heter ”Info och Annonser” som ska finnas på partiernas och intresseorganisationernas sidor.

De nya reglerna som införts är helt klart ett steg i rätt riktning. Men det kommer att krävas mer, skriver Mikael Törnwall.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X