Analys

Björn Jeffery:Facebooks glasögon: en sällsynt dålig idé?

Björn Jeffery
Foto: Jaap Arriens/SipaUSA

En ny bok om Facebook beskriver ett företag som sätter tillväxt före allting annat. När de nu släpper ett par solglasögon med inbyggd kamera förstärker det bilden av ett företag som vill vara allting, för alla, till nästan vilket pris som helst.

Under strecket
Publicerad
Annons

Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook, satt i sitt konferensrum och fick dåliga nyheter. Det rimmade inte särskilt väl med namnet på just detta rum – ”Only Good News”, eller ”Bara goda nyheter”.

Facebooks säkerhetschef, Alex Stamos, hade precis informerat styrelsen att Rysslands påverkan på det amerikanska valet 2016 varit mycket större än man först trott. Sandberg var arg och skrek på Stamos att han satte henne i en dålig dager gentemot styrelsen. Det verkade vara en större fråga än den ryska desinformationen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons