Facebooks fem fiaskon

Stjärnglansen har försvunnit, missnöjet pyr och värdet har urholkats. Sedan Facebook snubblade in på Nasdaq OMX har mycket gått fel men antalet användare också nått över miljarden. Här är 5 punkter som präglat Facebooks första tid på börsen.

Under strecket
Publicerad
PAUL SAKUMA
Foto: PAUL SAKUMA
Annons

1: AFFÄRSMODELLEN Omkring 85 procent av intäkterna kommer från annonserna. Men klickandet har varit litet och missnöjet stort - flera företag har publikt ifrågasatt nyttan med den sociala mediesajten som reklamplats. När Facebook valde att peta in annonser i mobiltelefonens flöde var det ett logiskt försök att tackla problemet. Hittills syns positiva tecken. I den senaste kvartalsrapporten stod mobilannonserna för 14 procent av annonsintäkterna, ett skutt uppåt. Mer än någon annanstans måste Facebook visa styrka här såvida inte misstron kring affärsmodellen ska eskalera på nytt. Över 60 procent loggar idag in via mobilen och tillväxten är enorm. Vinsten per användare är däremot ännu låg: 1:23 dollar i den första kvartalsrapporten (exklusive kostnader för börsintroduktionen), 1:26 dollar i den efterföljande. Nu ligger förväntningarna på 0:15 dollar.

2: ENVÄLDE En maktfullkomlig vd eller ordförande är inte ovanligt. Men i Facebook finner vi en man som uttryckt att han önskade att aktieägarna inte existerade - enda skälet till att företaget finns på börsen är finansinspektionens regler. Efter kritik har Mark Zuckerberg betonat att han visst bryr sig om aktieägarna, men det är ord som nog ska tas med en nypa salt. Mark Zuckerberg kontrollerar närmare 60 procent av företaget. Och det är tydligt att han gör som han vill. Minns bara köpet av fotoapplikationen Instagram för cirka 1 miljard dollar som smeds fram utan styrelsens vetskap. Oron fortsätter samtidigt kretsa kring styrelsens sammansättning. Allt för många vänner och ja-sägare, menar kritikerna. Hittills har vi inte sett något större skäl att argumentera för motsatsen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons