Annons

Facebook tar avstånd från annonser i stausfältet

Efter SvD:s granskning av köpta statusuppdateringar på Facebook ska nätverkssajten nu granska det svenska annonsformatet. ”Att man använder Facebook på detta sätt är ingenting som Facebook uppmuntrar”, skriver företagets svenska talesperson i ett mejl till SvD.se.

Publicerad
Bilden är från Social communications informationsblad som beskriver hur annonserna kan se ut.
Bilden är från Social communications informationsblad som beskriver hur annonserna kan se ut.

Facebook har inget samarbete med företaget Social Communications och tar avstånd från det annonsformat som det svenska företaget Social Communications säljer. I ett mejl till SvD.se skriver företagets svenska talesperson att man nu ska undersöka saken närmare. Man hänvisar till fjärde paragrafen i nätverkssajtens användarvillkor där det klart och tydligt står att man inte ska använda sin egen användarprofil för kommersiell vinning som att till exempel sälja sin stautsuppdatering till en annonsör.

Bilden är från Social communications informationsblad som beskriver hur annonserna kan se ut.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons