Analys

Björn Jeffery:Facebook byter namn – för att slippa sin historia

Björn Jeffery
Mark Zuckerberg.
Mark Zuckerberg. Foto: Andrew Harnik/AP

Att Facebook uppges byta namn visar tecken på att en av deras största styrkor börjat bli en svaghet. Det är också startskottet för Mark Zuckerbergs nya satsning – Metaverse.

Under strecket
Publicerad
Annons

”Människor ska veta vilka företag som gör produkterna som de använder.”

Så skrev Facebooks marknadschef, Antonio Lucio, i ett blogginlägg för snart två år sedan. Då handlade det om en ny logotyp som tagits fram för att särskilja företaget Facebook från produkterna som de tillhandahåller – Instagram, Whatsapp, virtual reality-bolaget Oculus och den mest välkända blå appen som heter just Facebook. Att ha ett företagsnamn som är det samma som en av produkterna kan vara förvirrande, men givet varumärkeskännedomen har det också varit en tillgång. Alla känner till Facebook.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons