Facebook ändrar inställning kring sex och tro

Facebook har gjort stora förändringar den senaste tiden. Moderbolaget bytte nyligen namn till Meta och i dagarna beslutades om att slopa vissa typer av personliga annonser.
Facebook har gjort stora förändringar den senaste tiden. Moderbolaget bytte nyligen namn till Meta och i dagarna beslutades om att slopa vissa typer av personliga annonser. Foto: Eric Risberg/AP/TT

Sex, religion och politik ska inte längre vara grund för riktade annonser på Metas plattformar. Och inom kort kan även spelreklam blockeras. Företaget kallar förändringen ”ett svårt beslut”.

Under strecket
Marcus Alexandersson/TT
Publicerad
Annons

Meta, det nya namnet på moderbolaget under vilka bland andra Facebook och Instagram verkar, kommer att göra stora förändringar kring vilken typ av annonser som användarna möts av på plattformarna från och med 2022.

I ett blogginlägg beskriver Metas ansvarige för annonser, Graham Mudd, de kommande förändringarna som ett led i att möta ”folks förändrade förväntningar kring hur annonsörer kan nå dem på våra plattformar”. Vidare skriver Mudd att förändringarna, som träder i kraft 19 januari, är ett ”tufft beslut” och resultat av ”feedback från medborgarrättsexperter, beslutsfattare och andra intressenter kring vikten av att hindra annonsörer för att missbruka de möjligheter till riktade annonser som vi tillhandahåller”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons