Annons

Få skäl att välja hybriden framför bensinmodell

Den senaste generationen CR-V visades redan hösten 2016 i USA, men kom inte till Sverige förrän hösten 2018.
Den senaste generationen CR-V visades redan hösten 2016 i USA, men kom inte till Sverige förrän hösten 2018. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Honda CR-V är en populär suv och det är inte utan skäl. En version med hybridteknik, bensin och el borde ligga rätt i tiden. Men en bensindriven CR-V är på de flesta sätt ett smartare val.

Under strecket
Publicerad

Det är en smula minibusskänsla bakom ratten i CR-V, även om den minskat i den senaste generationen. Fin ergonomi och bra kvalitetskänsla.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 3

Honda har förbättrat menysystemet jämfört med förra CR-V, men varför är det så svårt att åstadkomma något som är lika bra, snyggt och enkelt som i många europeiska bilar?

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 3

Bra framstolar och luftig känsla i kupén. CR-V har väldisponerade innerutrymmen och komforten är utmärkt.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 3 av 3

Honda har gjort ett antal försök med hybridbilar genom åren, men någon lika konsekvent satsning som från Toyota har det inte varit fråga om. Det är inte så konstigt. Honda är en väsentligt mindre biltillverkare än Toyota. Under 2017 producerade man drygt fem miljoner respektive 10,5 miljoner bilar.

Det finns en mer subtil skillnad också. Självfallet är förbränningsmotorer basen för alla världens biltillverkare – utom Tesla och andra elbilsfabrikanter. Men för Honda är konstruerandet av bensinmotorer en paradgren. Resultatet brukar vara silkeslent vibrationsfria, varvvilliga och högpresterande kraftkällor. Arvet från motorcyklarna och tävlingsbilarna kan vara påtagligt även i den enklaste modell.

Annons
Annons
Annons