Annons

Få nyheter i glasbrukens höstkollektioner

Under strecket
Publicerad

Nyheterna var få när Orrefors och Kosta Boda presenterade sina höstnyheter. Men så är det också en bransch i kris. Hela våren har kantats av en negativ försäljningsutveckling och koncernen varslade under sommaren drygt 150 anställda. Nu hävdar de anrika glasbruken att de står väl rustade inför framtiden och att kreativiteten åter ska få flöda i de småländska skogarna. - Det har varit en tuff tid kantad av besparingar, men vi har lyckats hålla både produktion och kreativitet igång och hoppas nu på en konjukturuppgång, säger Håkan Cöster, vd för Orrefors Kosta Boda AB. Orrefors satsar hårt på redan existerade serier, som kompletteras med ytterligare produkter. Fokus ligger på lättillgängliga bruksglas med finess. Som Erika Lagerbielkes storsäljare Intermezzo, som nu fått utökas i form av en ljusstake. Men även Martti Rytkönens bordsskulptursatsning Ramses-family har fått tillökning. Tre små figuriner i massiv kristall hoppas få lämna butikshyllorna snarast. Kosta Bodas höstkollektion innehåller mer mönster och en mängd mättade färger. Urica Hydman-Vallien har hakat på den rådande etniska trenden och presenterar två objekt i serien Folklore - ett fat och en ljusstake. För draget står som vanligt Olle Brozén. Han håller fast vid sitt lekfulla biltema och lanserar en frihandsskulpterad konstglaskollektion i begränsas upplaga. Erica Treijs

Annons
Annons
Annons