Annons

Få nyetableringar i snabbmatsbranschen

Flera tuffa år i snabbmatsbranschen gör att nyetableringarna står still. Enda hamburgerkedjan mot strömmen är norrländska Max, som fortsätter att expandera i hög takt.

Under strecket
Publicerad

– Efter att ha vuxit snabbt fram till 2000 är vi inne i en slags mättnadsperiod. Det krävs ett väldigt bra koncept för att ge sig in i branschen, säger Göran Granhed, branschekonom på SHR, Sveriges Hotell och Restaurangföretagare.
Att McDonalds tvingas stänga restauranger ser han som en
naturlig konsekvens av den tidigare snabba tillväxten.
– Många som växer snabbt drar också på sig mindre lyckade satsningar, som sen rensas bort. Sen har de också fått stryk i
debatten om ohälsa, säger Göran Granhed.

Svenska hamburgermarknaden består av tydliga spelare, där McDonalds, Burger King och Max är de stora aktörerna. Men medan utvecklingen är förhållandevis stabil för McDonalds och Burger King, går Max mot strömmen. I år väntas tillväxten att bli mellan 15 och 20 procent.
– Vi öppnar så många nya restauranger vi hinner, i år runt sex stycken, säger Richard Bergfors, vd för Max.

Annons
Annons
Annons