Annons

Få aktörer har makten över maten

Koncentrationen är hög på dagligvarumarknaden. Få aktörer konkurrerar med varandra och Ica har ensamt över halva marknaden. "Det finns tecken på bristande konkurrens", säger forskaren Christian Jörgensen.

Under strecket
Publicerad

Grafiken visar marknadsandelar.

Foto: Kalle KällströmBild 1 av 3

Grafiken visar butiksantal i olika delar i Sverige.

Foto: Kalle KällströmBild 2 av 3

Så mycket har försäljningen ökat.

Foto: Kalle KällströmBild 3 av 3

Grafiken visar marknadsandelar.

Foto: Kalle KällströmBild 1 av 1
Grafiken visar marknadsandelar.
Grafiken visar marknadsandelar. Foto: Kalle Källström

I fjol spenderades 238 miljarder kronor i dagligvaruhandeln. Drygt hälften av försäljningen gick till Ica som år efter år fortsätter att befästa sin ställning som den enskilt största aktören.

Annons
Annons
Annons