Få bra kondis snabbt – utan att ta ett löpsteg

Mike Lawson visar squats, som stärker musklerna runt knäna.
Mike Lawson visar squats, som stärker musklerna runt knäna. Foto: Sofia Ekström

Vill du ha bättre kondition men helst inte ge dig ut i spåret? Då är högintensiv intervallträning ett bra alternativ. Inte mindre jobbigt, men mer effektivt, enligt Mike Lawson, fystränare i AIK.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”HIIT är inte mindre jobbigt, men mer effektivt”, säger Mike Lawson, fystränare för AIK:s herrlag i fotboll och doktorand i biomekanik vid Staffordshire University i London.

”HIIT är inte mindre jobbigt, men mer effektivt”, säger Mike Lawson, fystränare för AIK:s herrlag i fotboll och doktorand i biomekanik vid Staffordshire University i London.

Foto: Sofia Ekström
Hans-Christer Holmberg.

Hans-Christer Holmberg.

Foto: Luleå tekniska universitet
Enligt Mike Lawson finns det fem basala rörelser som kroppen gör: 1) rörelser som involverar knäna (när vi exempelvis sätter oss på huk). Gör utfallssteg i sidled i 15–30 sekunder, vila och gå sedan på nästa övning.

Enligt Mike Lawson finns det fem basala rörelser som kroppen gör: 1) rörelser som involverar knäna (när vi exempelvis sätter oss på huk). Gör utfallssteg i sidled i 15–30 sekunder, vila och gå sedan på nästa övning.

Foto: Sofia Ekström
2) Rörelser som handlar om fälla framåt vid höften (när vi plockar upp något från golvet).

2) Rörelser som handlar om fälla framåt vid höften (när vi plockar upp något från golvet).

Foto: Sofia Ekström / Svenska Dagbladet
3) Rotationsrörelser som involverar bålen (att kunna vrida bålen sidledes och sträcka sig efter något).

3) Rotationsrörelser som involverar bålen (att kunna vrida bålen sidledes och sträcka sig efter något).

Foto: Sofia Ekström
Samt att 4) dra eller 5) trycka något ifrån sig (exempelvis som i en armhävning eller i chins). ”Om du tränar dessa fem nyckelrörelser blir du rörligare i lederna och kommer få mindre problem med smärta.”

Samt att 4) dra eller 5) trycka något ifrån sig (exempelvis som i en armhävning eller i chins). ”Om du tränar dessa fem nyckelrörelser blir du rörligare i lederna och kommer få mindre problem med smärta.”

Foto: Sofia Ekström
Tryck upp höften, belasta baksida lår. När du har jobbat i cirka 4–5 minuter totalt vilar du lite längre – sedan upprepar du rundan ytterligare ett par gånger.

Tryck upp höften, belasta baksida lår. När du har jobbat i cirka 4–5 minuter totalt vilar du lite längre – sedan upprepar du rundan ytterligare ett par gånger.

Foto: Sofia Ekström
Annons

Det finns inga genvägar om du vill få bra kondition, det är ansträngning som gäller. Men med högintensiv träning, HIIT, behöver du inte hålla på särskilt länge och du får också vissa fördelar som inte lågintensiv träning, exempelvis löpning, ger.

Mike Lawson, fystränare för AIK:s herrlag i fotboll och doktorand i biomekanik vid Staffordshire University i London är en varm förespråkare av HIIT (high intensity interval training).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons