Få anmäler bomäklare

Trots att var tionde konsument av mäklartjänster är missnöjd är det bara 1 procent som anmäler sin mäklare till någon instans. En orsak är att väldigt få vet vart de ska vända sig med klagomål. Endast 4 procent känner till Fastighetsmäklarnämndens verksamhet, något som myndigheten nu vill ändra på.

Under strecket
Publicerad
Annons

Artiklarna och inslagen i olika medier om branschens tillkortakommanden har länge varit så många att mäklarna känner sig förföljda och förtalade som yrkesgrupp. Ändå är det väldigt få konsumenter som vet vart de ska vända sig med eventuella klagomål. Tillsynsmyndigheten Fastighetsmäklarnämnden, FMN, har fram till nu fört en tillvaro i relativ anonymitet.

Nyligen presenterades ett förslag till fastighetsmäklarlag som sätter fokus på konsumenterna. Bland annat ska ett bedömt marknadsvärde på alltid anges i prospektet. En fullständig lista över samtliga bud, med spekulanternas namn och telefonnummer, ska efter avslutad budgivning lämnas över till både säljare och köpare, och köparen ska få skriftlig och heltäckande information om sin undersökningsplikt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons