Annons

Stan Douglas, ”Hasselblad award 2016”Extraordinära bilder tar fotokonsten vidare

Stan Douglas, ”Club Versailles 1974”, 2012, ur serien ”Disco Angola”.
Stan Douglas, ”Club Versailles 1974”, 2012, ur serien ”Disco Angola”. Foto: Hasselbladstiftelsen

Stan Douglas rör sig mellan skilda tidsplan och på olika metanivåer i sin fotokonst. Han ringar in vad fotografi egentligen är i vår digitaliserade tid.

Publicerad

En rörelse genom tiden är alltid närvarande i den kanadensiska konstnären Stan Douglas (född 1960) verk. Ofta på ett raffinerat sätt vare sig det handlar om hans filmer, videoinstallationer eller stillbilder. Medvetet växlar han oavsett bildmedium inte bara från ett nu till ett då, utan laborerar hela tiden med flera parallella tidsplan.

Stan Douglas visuella rekonstruktioner och fördjupningar i enskilda historiska händelser eller företeelser har sedan mitten av 1980-talet resulterat i skilda serier av verk. De har handlat om allt från efterkrigstidens nyhetsfotografi till demonstrationer och konfrontationer i hans hemstad Vancouver. Antingen via korta tv-sända ”Television Spots” och filminspelningar i den legendariska Ufa-studion i Berlin.

Stan Douglas, ”Every building on 100 West Hastings”, 2001 (detalj).

Foto: Hasselbladstiftelsen Bild 1 av 3

Stan Douglas, ”Bumtown”, 2015, ur serien ”Night”.

Foto: Hasselbladstiftelsen Bild 2 av 3

Stan Douglas, ”RGBDCT02_88W0-20”, 2016 ur serien ”DCTs”.

Foto: Hasselbladstiftelsen Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons