Annons
Recension

Fallet Makropulos Expressiv närkamp med döden

Annalena Persson övertygar som primadonna i ”Fallet Makropulos” på Göteborgsoperan.
Annalena Persson övertygar som primadonna i ”Fallet Makropulos” på Göteborgsoperan. Foto: Mats Bäcker

Odödlighet är ett tema i ”Fallet Markopulos”. Dirigenten Marko Ivanović och Göteborgsoperans orkester har stark känsla för det expressiva i Janáčeks tonspråk. Och Annalena Persson är perfekt som iskall primadonna.

Publicerad

Som tonårig operaentusiast upplevde jag Elisabeth Söderström som Emilia Marty i Janáčeks opera ”Fallet Makropulos” (i Göran Genteles regi, vid 1960-talets mitt, kallad ”Testamentet”) – en brännande intensiv och fascinerande mångfacetterad rollgestaltning som etsat sig fast i minnet. Då sjöng man på svenska, liksom när man gav verket igen 40 år senare i Stockholm. Nu i Göteborg sjunger man på originalspråk med svensk översättning på textmaskin.

Uppsättningen är ett samarbete med ett tjeckiskt team och operan i Brno, där urpremiären ägde rum 1926 och den nu aktuella produktionen i regi av Göteborgsoperans regissör David Radok hade premiär 2014. I Göteborg ges den med husets sångare.

Annons
Annons
Annons
Annons