Annons

Experter varnar för onödiga kundkort

Alla butiker med självaktning har dem och plånboken fylls snabbt på med nya. Det handlar om våra kundkort och bonuscheckar. Men djungeln av rabatter gör det krångligt att jämföra olika kundklubbar och nyttan för konsumenten är klart överskattad menar experterna.

Under strecket
Publicerad

Kristina Lejdström, pensionär, med barnbarnen Svante och Sixten: ” Vissa av korten använder jag ofta och jag tror absolut att jag tjänar på det. Det som är krångligt är att hålla reda på alla kort och att man ska komma ihåg att ha dem med sig när man är ute och handlar. Det händer att man missar erbjudandena, men det får man ta.”

Foto: ANDREAS H NILSSON Bild 1 av 3

Jenny Issa, boendestödjare: ”Jag är tyvärr inte så duktig på att använda korten, det skulle underlätta om det räckte med att rabbla sitt personnumret för att få sin rabatt. Jag har alldeles för många kort i plånboken.”

Foto: ANDREAS H NILSSON Bild 2 av 3

Daniel Högberg, hälsoekonom: ” Jag och min fru är rätt duktiga på att utnyttja rabatterna, framför allt i de butiker där vi köper kläder till barnen. Det som kan vara besvärligt är om vi har medlemskap tillsammans men bara ett kort.”

Foto: ANDREAS H NILSSON Bild 3 av 3

Som konsument blir du översköljd av erbjudanden om specialpriser om du blir medlem i en viss butik. För företagen är det en viktig del i arbetet att knyta kunderna närmare till sig och på ett effektivt sätt bygga upp ett kundregister. Hanteringen av korten kostar företagen en del men få vill avvara möjligheten att kunna skräddarsy sina erbjudanden.

Frågan är då vad du som kund egentligen tjänar på att vara medlem.

Annons
Annons
Annons