Professor: HIIT ger effekt – men kan vara riskfyllt

Olga Rönnberg ratar HIIT. Carl Johan Sundberg vill se fler studier.
Olga Rönnberg ratar HIIT. Carl Johan Sundberg vill se fler studier. Foto: Jessica Gow/TT och Stefan Tell/Bonniers förlag

Den högintensiva intervallträningen har kallats ”snabbmatsträning” och beskyllts för att spä på vår stress. Ändå tycks träningsformen bara öka i populäritet. Vilka är egentligen fördelarna – och riskerna – med HIIT?

Under strecket
Publicerad
HIIIT, högintensiv intervallträning, är trendigt.

HIIIT, högintensiv intervallträning, är trendigt.

Foto: Science Photo Library/TT
Carl Johan Sundberg, professor vid KI.

Carl Johan Sundberg, professor vid KI.

Foto: Stefan Tell/Bonniers förlag
Olga Rönnberg ser faror med trenden kring högintensiv intervallträning. Här visar hon hur man tränar coremuskulatur och rygg med hantel.

Olga Rönnberg ser faror med trenden kring högintensiv intervallträning. Här visar hon hur man tränar coremuskulatur och rygg med hantel.

Foto: Fanni Olin Dahl/TT
Annons

Tabataklasser, cirkelträning, boot camps och crossfit – i dag finns HIIT-träningen överallt omkring oss.

HIIT, eller högintensiv intervallträning, kan bäst beskrivas som korta, effektiva intervallpass som tränar hela kroppen. Träningsformen är långt ifrån ny, men tycks bara bara bli mer och mer populär – i år klättrar HIIT en placering i en amerikansk rankning av internationella träningstrender där den 2020 intar andraplatsen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons