Annons

Professor: HIIT ger effekt – men kan vara riskfyllt

Olga Rönnberg ratar HIIT. Carl Johan Sundberg vill se fler studier.
Olga Rönnberg ratar HIIT. Carl Johan Sundberg vill se fler studier. Foto: Jessica Gow/TT och Stefan Tell/Bonniers förlag

Den högintensiva intervallträningen har kallats ”snabbmatsträning” och beskyllts för att spä på vår stress. Ändå tycks träningsformen bara öka i populäritet. Vilka är egentligen fördelarna – och riskerna – med HIIT?

Under strecket
Publicerad

HIIIT, högintensiv intervallträning, är trendigt.

Foto: Science Photo Library/TTBild 1 av 3

Carl Johan Sundberg, professor vid KI.

Foto: Stefan Tell/Bonniers förlagBild 2 av 3

Olga Rönnberg ser faror med trenden kring högintensiv intervallträning. Här visar hon hur man tränar coremuskulatur och rygg med hantel.

Foto: Fanni Olin Dahl/TTBild 3 av 3

Tabataklasser, cirkelträning, boot camps och crossfit – i dag finns HIIT-träningen överallt omkring oss.

HIIT, eller högintensiv intervallträning, kan bäst beskrivas som korta, effektiva intervallpass som tränar hela kroppen. Träningsformen är långt ifrån ny, men tycks bara bara bli mer och mer populär – i år klättrar HIIT en placering i en amerikansk rankning av internationella träningstrender där den 2020 intar andraplatsen.

Annons
Annons
Annons