Annons

Expert: Så kan Sverige utbilda fler mattetalanger

Klossar, pappersbitar och självständig problemlösning hör till sådant som förekommer på en mattelektionerna i Singapore, där eleverna når toppresultat.

– Många lärare tror att matematik handlar om att räkna, men det handlar om att tänka, säger Yeap Ban Har, expert på den så kallade Singaporemodellen.

Publicerad
Yeap Ban Har vill att lärare i Sverige börjar använda nya metoder i klassrummet.
Yeap Ban Har vill att lärare i Sverige börjar använda nya metoder i klassrummet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Singaporeeleverna toppresterar i matematik i internationella tester som Pisa och Timss. I veckan besökte Yeap Ban Har, själv lärare och forskare vid National Institute of Education i Singapore, Sverige för att utbilda lärare i konceptet som hyllas för att ha höjt resultaten i den asiatiska landet.

Yeap Ban Har vill att lärare i Sverige börjar använda nya metoder i klassrummet.

Foto: Linus Sundahl-Djerf Bild 1 av 3

”Jag tror att många lärare gör tvärt om, de förklarar innan de låter eleverna försöka.”

Foto: Linus Sundahl-Djerf Bild 2 av 3

”Om man använder sig av metoder för att visualisera matematiken kan elever lära sig även utan att förstå allt som sägs.”

Foto: Linus Sundahl-Djerf Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons