Expert: Så kan Sverige utbilda fler mattetalanger

Klossar, pappersbitar och självständig problemlösning hör till sådant som förekommer på en mattelektionerna i Singapore, där eleverna når toppresultat.

– Många lärare tror att matematik handlar om att räkna, men det handlar om att tänka, säger Yeap Ban Har, expert på den så kallade Singaporemodellen.

Under strecket
Publicerad
Yeap Ban Har vill att lärare i Sverige börjar använda nya metoder i klassrummet.

Yeap Ban Har vill att lärare i Sverige börjar använda nya metoder i klassrummet.

Foto: Linus Sundahl-Djerf
”Jag tror att många lärare gör tvärt om, de förklarar innan de låter eleverna försöka.”

”Jag tror att många lärare gör tvärt om, de förklarar innan de låter eleverna försöka.”

Foto: Linus Sundahl-Djerf
”Om man använder sig av metoder för att visualisera matematiken kan elever lära sig även utan att förstå allt som sägs.”

”Om man använder sig av metoder för att visualisera matematiken kan elever lära sig även utan att förstå allt som sägs.”

Foto: Linus Sundahl-Djerf
Annons

Singaporeeleverna toppresterar i matematik i internationella tester som Pisa och Timss. I veckan besökte Yeap Ban Har, själv lärare och forskare vid National Institute of Education i Singapore, Sverige för att utbilda lärare i konceptet som hyllas för att ha höjt resultaten i den asiatiska landet.

– Det viktigaste är lärarna. Hur påverkar vi lärare så att de använder de här metoderna i klassrummet, säger Yeap Ban Har.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons