Hela denna artikel är en annons

Experten: Så hanterar du din oro

Foto: Olga Sapegina

Oro drabbas vi alla av då och då.

Somliga mer än andra – vissa av oss så mycket att det försämrar livskvaliteten.

Men som tur är finns det effektiva metoder som kan ändra på det – metoder som du enkelt kan ta del av var och när du vill.

Det är inte alls konstigt att vi drabbas av oro. I grunden är den dessutom bra: en helt naturlig reaktion, som förbereder oss för utmaningar och lär oss att undvika farliga situationer.

Men ibland blir känslan av oro alltför oproportionerlig och irrationell, ibland tar den över – och begränsar tillvaron.

– Oro har med framtiden eller med det som har varit att göra. Vi kan oroa oss för jobbet, för ekonomin, för hur det ska gå för våra barn, för planeten! Men vi kan även känna oro kring exempelvis för vad andra tyckt om oss när vi sa eller gjorde en viss sak. När vi oroar oss är vi ofta uppslukade av och i känslan. Vi har blivit ett med den, säger mindfulness-experten Anna Wikfalk.

När vi oroar oss är vi ofta uppslukade av och i känslan. Vi har blivit ett med den.

Acceptera – i stället för att ignorera

När oron angriper är det vanligt att instinktivt försöka tränga bort den. Kanske genom jobb, mat, alkohol eller genom att grotta ned sig i telefonen. Något som distraherar.

Med mindfulness hanterar du de jobbiga känslorna på motsatt vis. Här handlar det om att vara närvarande i nuet och känna acceptans för olika upplevelser.

– Mindfulness hjälper oss att skapa acceptans och rymd runt känslan. Det betyder inte att vi försöker låtsas som att den inte finns där, trycka undan den eller försöka göra om den – snarare tvärtom. I stället medvetandegör vi att det är just oro vi upplever. Vi skapar klarhet kring vad det är som pågår, utan att dras in i eller identifiera oss med själva historien. Paradoxalt nog är det när vi stannar upp och tillåter känslan att få vara där som den har störst chans att försvinna, säger Anna Wikfalk.

Vi skapar klarhet kring vad det är som pågår, utan att dras in i eller identifiera oss med själva historien.

Smidigt och effektivt med app

Hur utövar man mindfulness då? En klok idé är att ta hjälp av en app. För att det är smidigt, så klart, men främst för att det är effektivt. Exempelvis visar en ny studie vid Lunds universitet att några minuters meditationsövningar varje dag genom en mindfulness-app får hjärnan att sudda ut inlärda, men irrelevanta, rädslor.

– Med hjälp av Mindfulness Appen har du möjlighet att hitta en meditation som passar just dig. Här finns olika kategorier som kan göra det lättare för dig att hitta. Exempelvis finns kategorin Känslor som innehåller en mängd meditationer och kurser kring hur vi kan hantera utmanande och obekväma känslor, säger Anna Wikfalk.

Hon betonar också vikten av att öva sig i självmedkänsla:

– Att vara medkännande med sig själv ger motståndskraft när man möter svårigheter inklusive utmanande känslor i livet. Forskning visar att personer som är självmedkännande är mer kapabla att hantera tuffa situationer och har lättare att hantera känslor som stress, skam, ångest och oro.

Vill du bli av med känslor av oro och rädsla? Ladda ner Mindfulness Appen och kom igång med din meditation redan i dag

Ladda ner Mindfulness Appen hos Apple här

Ladda ner Mindfulness Appen hos Google Play här

Annons
Annons
Annons