X
Annons
X

Fysioterapeut: Så tränar du bort hälsporre

Premium

Du behöver inte vänta tills smärtan är helt borta innan du börjar springa igen efter att ha drabbats av hälsporre. Det menar fysioterapeut Mikael Boije af Gennäs. "Bästa sättet att motverka plantar fasciit är egenvård och träning", säger han.

”Jag gjorde övningarna hela tiden”, säger Joanna Swica som nu är återställd från sin hälsporre. Illustration: Thomas Molén
”Jag gjorde övningarna hela tiden”, säger Joanna Swica som nu är återställd från sin hälsporre. Illustration: Thomas Molén Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet

Hälsporre, eller plantar fasciit som är det korrekta namnet, är en skada som drabbar många motionärer.

”Jag gjorde övningarna hela tiden”, säger Joanna Swica som nu är återställd från sin hälsporre. Illustration: Thomas Molén

Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet Bild 1 av 3

Plantar fasciit uppstår när senan som löper mellan hälbenet och tårna blir överbelastad. Det kan då bildas en liten kalkpåbyggnad, en så kallad hälsporre. Illustration: Thomas Molén

Bild 2 av 3

”Jag ville göra en förebyggande behandling och lösa problemet i grunden, inte bara symptomen”, säger Joanna Swica som fick hjälp med sin hälsporre av en naprapat.

Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X