Expert: Risk att flygets klimatpåverkan underskattas

Utsläppen från utländska fartyg och flygplan som tankar i Sverige har mer än fördubblats sedan 1990. Men att enbart räkna koldioxidutsläppen från flygbränslet visar inte flygets totala klimatpåverkan:

– Det finns en risk att vi underskattar flygets betydelse för klimatförändringarna, säger Mats Björsell vid Naturvårdsverket.

Under strecket
Publicerad
Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT
På hög höjd förändrar vattenånga strålningsbalansen, ibland syns det som kondensationsstrimmor efter ett flygplan.

På hög höjd förändrar vattenånga strålningsbalansen, ibland syns det som kondensationsstrimmor efter ett flygplan.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT
Annons

Internationell luft- och sjöfart är en ständigt växande del av världens klimatutsläpp, även om de enbart utgör mellan 2–3 procent av de globala utsläppen, enligt FN:s klimatpanel IPCC. Sveriges nationella utsläpp av växthusgaser minskar stadigt, men det gör inte internationell bunkring, det vill säga tankning av utrikes fartyg och flygplan i Sverige. Sedan 1990 har bunkringen ökat med drygt 128 procent i Sverige.

Vårt flygande ökar varje år, bara i Sverige beräknas flygandet öka med i snitt 3,6 procent i Sverige till 2022, enligt Transportstyrelsens prognos. Flygbranschen är själv drivande i utvecklingen av bränslesnålare motorer, biobränsle och andra tekniska lösningar. Men tekniska lösningar kan enbart bromsa utsläppen:

Annons
Annons
Annons