X
Annons
X

Expert: Quick fix-vägen till ”superkropp” leder vilse

"Sverige har Europas sämsta lagstiftning vad gäller kosttillskott". Den eskalerande användningen av protein och mer riskfyllda preparat kopplar Johan Öhman till tonårskillars allt större intresse för utseende. Som föreläsare i gymnasieskolor om kosttillskott och skeva ideal är han kritisk till den ensidiga bilden av den "vackra, framgångsrika mannen" med superkropp.

Läs mer om Proteinfeber
30- och 40-talets Tarzan, spelad av tidigare olympiska simmaren Johnny Weismuller (1904–84), och Tarzan 2016, förkroppsligad av Alexander Skarsgård. Den manliga idealkroppen har blivit allt mer muskulös och med mindre fettprocent, konstaterar Johan Öhman som föreläser för ungdomar om kosttillskott och skeva kroppsideal.
30- och 40-talets Tarzan, spelad av tidigare olympiska simmaren Johnny Weismuller (1904–84), och Tarzan 2016, förkroppsligad av Alexander Skarsgård. Den manliga idealkroppen har blivit allt mer muskulös och med mindre fettprocent, konstaterar Johan Öhman som föreläser för ungdomar om kosttillskott och skeva kroppsideal. Foto: Everett Collection/IBL

Varje morgon lägger träningsprofilen och influencern Mårten Nylén upp en bild på Instagram. Ofta utför han en rörelse av något slag; springer, kickar eller gör en yogaövning, gärna i soluppgången.

30- och 40-talets Tarzan, spelad av tidigare olympiska simmaren Johnny Weismuller (1904–84), och Tarzan 2016, förkroppsligad av Alexander Skarsgård. Den manliga idealkroppen har blivit allt mer muskulös och med mindre fettprocent, konstaterar Johan Öhman som föreläser för ungdomar om kosttillskott och skeva kroppsideal.

Foto: Everett Collection/IBL Bild 1 av 3

Mårten Nylén är rikskänd träningsexpert – och reklampelare för ett kosttillskottföretag.

Foto: Daniel Stigefelt Bild 2 av 3

Johan Öhman kritiserar ”quick fix-mentaliteten i samhället” och hävdar att Sverige har ”Europas sämsta lagstiftning” när det gäller kosttillskott. Mårten Nylén, som gärna visar upp sin vältränade kropp i soluppgång på Instagram, är stolt över sitt samarbete med kosttillskottföretaget: ”Rätt budskap går fram.”

Foto: Severus Tenenbaum och Daniel Stigefelt Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X