Annons
X
Annons
X

Expert: PwC kan förlora affärer på Oscars-tabben

Revisionsjätten PwC har tagit på sig ansvaret för kaoset på nattens Oscarsgala, där fel kuvert gavs till prisutdelarna. Tabben kan få konsekvenser för PwC:s potentiella affärer framöver.

– Man kanske inte vill förknippas med ett företag som är så klantigt i officiella sammanhang, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson, på Handelshögskolan i Göteborg.

Oscarsgalan 2017
Foto: AP

Prisutdelarna Warren Beatty och Faye Dunaway fick ta smällen men var oskyldiga till missen. Den kända revisionsfirman PwC har tagit på sig ansvaret. Firman har som uppdrag att övervaka Oscarsrösterna och hade gett fel kuvert till prisutdelarna.

– Vi ber 'Moonlight', 'La la land', Warren Beatty, Faye Dunaway och Oscarsgalans tittare om ursäkt för misstaget under prisutdelningen, skriver revisionsfirman i ett uttalande.

Och skandalen kan såklart solka ned revisionsjättens varumärke, åtminstone på kort sikt. Det tror Eva Ossiansson, varumärkesexpert och universitetslektor på Handelshögskolan i Göteborg.

Annons
X

– På kort sikt har det viss betydelse men på lite längre sikt blir det mer eller mindre som ett dåligt skämt. Om det skulle uppdagas andra saker kring PwC, som visar att bolaget är försumligt i sina uppdrag kan det få allvarliga konsekvens för deras varumärke. Då blir känslan att PwC är allmänt klantigt och att man inte kan lita på det här företaget, säger hon och fortsätter.

– Varumärket handlar om ett löfte att leverera på det som man har utlovat att man ska leverera. I det här fallet blir varumärket just nu delvis ifrågasatt. Men det mänskliga minnet är kort och vi tenderar att glömma. 

Vad kan det få för konsekvenser för PwC:s affärer?

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – De kan faktiskt förlora affärer på det här, i alla fall på kort sikt. Bolag som hade tänkt att anlita PwC kanske inte vill förknippas med ett företag som är så klantigt i officiella sammanhang.

    Hur tycker du att PwC hanterat tabben hittills? 

    – De har agerat helt rätt, tog på sig skulden och la alla korten på bordet och meddelade snabbt att de hade gjort fel. Publiciteten var ju inte den bästa där och då, kan man säga, säger Eva Ossiansson till SvD.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X