Expert: Nordea har skadats – men fler kan flytta

Nordea har värderats som ett av Sveriges tio mäktigaste varumärken. Men nu kan det vara slut på det. Flytten till Finland har skadat varumärket, enligt forskaren Eva Ossiansson.

Under strecket
Publicerad
Casper von Koskull, vd Nordea.

Casper von Koskull, vd Nordea.

Foto: Vesa Moilanen/TT
Eva Ossiansson, universitetslektor vid företagsekonomiska institutionen på Göteborgs universitet.

Eva Ossiansson, universitetslektor vid företagsekonomiska institutionen på Göteborgs universitet.

Foto: Privat
Annons

Så sent som i maj i år upp beräknades värdet av Nordeas varumärke till 48 miljarder kronor, enligt brittiska konsultbolaget Brand Finance. Därmed var Nordea ett av Sveriges tio starkaste varumärken, tillsammans med Ikea och H&M. Men varumärket riskerar att ha åkt på en hård smäll med Nordeas beslut att flytta huvudkontoret från Sverige som en protest mot oförutsägbara skatter och avgifter.

– Även om beslutet är finansiellt förståeligt så kan flytten orsaka negativa konsekvenser för bilden av varumärket, säger Alex Haigh, vd för Brand Finance.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons