Expert: Krävs att någon har gjort fel

En stängd Coopbutik i Stockholm på lördagen. Arkivbild.
En stängd Coopbutik i Stockholm på lördagen. Arkivbild. Foto: Ali Lorestani/TT

Coops jurister tittar på om it-attacken kan polisanmälas. Men skadeståndsfrågor regleras i första hand i avtal mellan företagen, som vanligen är knutna till försäkringar.

– Som utgångspunkt krävs det att någon har gjort ett fel, säger civilrättsprofessorn Mårten Schultz.

Under strecket
Marielle Theander Olsson/TT
Publicerad
Annons

Coop har under helgen hållit majoriteten av sina butiker stängda efter en omfattande it-attack. Matvarujätten härleder problemen till sin underleverantör av kassasystem, Visma Esscom, som i sin tur får sin mjukvara från det amerikanska företaget Kaseya med omkring tusen drabbade kunder.

Coops jurister tittar nu på om it-attacken kan polisanmälas, men företaget har inte uppgett om man kommer att gå vidare med ett skadeståndsanspråk.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons