Expert: Hipstertrend styr utbudet

Smått, småskaligt och exklusivt, driver på mikrobryggeritrenden, enligt professor Christina Öberg.
Smått, småskaligt och exklusivt, driver på mikrobryggeritrenden, enligt professor Christina Öberg. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Småskalighet och exklusivitet är det som driver på utvecklingen med fler produkter och fler alkoholtillverkare i landet, enligt Christina Öberg, professor i marknadsföring.

– Det finns en form av snobbism-trend, framför allt inom öl, säger hon.

Under strecket
Publicerad
Annons

Att som konsument visa att man är medveten och har en förståelse för kvalitet ligger i tiden, och driver på utvecklingen även på alkoholsidan, enligt Öberg, som är verksam vid handelshögskolan vid Örebro universitet.

– Det ska vara speciellt tillagat, speciella smaker. Det är väl mycket det och vågen av en hipstertrend – med små bryggerier och det lokala – att det är smått, småskaligt och exklusivt. Det får inte vara för allmänt, säger hon.

Annons
Annons
Annons