8 tips: Så hanterar du stressen inför semestern

Skolavslutningar, deadlines, semesterplanering. Stressnivån är hög så här års. Risken är då att vi snarare börjar bryta ner än stärka våra trötta kroppar och pressade psyken. Det konstaterade psykologen Sara Burlin Pellbäck i Idagsidans serie. Med sommaren för dörren ger vi dig här hennes åtta bästa tips igen, råd som dock kan ge viss psykologisk träningsvärk.

Under strecket
Publicerad
Annons

Vi är byggda för att klara av stress under avgränsade tidsperioder. Däremellan måste vi dock vila så att kroppen kan återhämta sig. Det är bra att försöka lägga in korta vilopauser mellan dagens aktiviteter. Allra viktigast är dock nattsömnen, speciellt för det centrala nervsystemets återhämtning.

–  Regelbundna sovvanor är centrala, men tyvärr är sömnstörningar en vanlig reaktion på stress. Jag har träffat en hel del utbrända kvinnor som sovit väldigt dåligt, men som ändå framhärdat i att ligga i samma säng som sin man, sina barn och kanske även något husdjur. Då är det bättre att hitta en plats där man kan sova ensam och ostörd. Kärlekslivet blir inte heller bättre av att man ständigt är trött, säger Sara Burlin Pellbläck.

Annons
Annons
Annons