Annons
X
Annons
X

Expert: ”Girighet kan sitta långt ned”

Skandalerna har duggat tätt inom näringslivet de senaste åren. Men vad har toppcheferna lärt sig? Antagligen för lite, hållbarhetsfrågorna får mest skötas av kommunikatörer, enligt Marianne Bogle, CSR-expert.

Marianne Bogle, CSR-expert.
Marianne Bogle, CSR-expert. Foto: Therese Jahnson

Muthärvor i stora, anrika bolag, hjälp till organiserad skattesmitning, miljöskandaler, insideraffärer och etiskt tveksamma affärer inom pensionssystemet. Det har varit gott om skandaler inom näringslivet under senare år. Frågan är vad som görs för att städa upp, och om styrelser och direktörer har lärt sig något.

Björn Kristiansson, verkställande ledamot vid Kollegiet för bolagsstyrning, berättar att bolagsstyrningskoden, som ska vara ett instrument för självreglering i näringslivet, reviderades förra året. Nya regler om revisorer, icke-finansiell information och marknadsmissbruksregler har arbetas in. Nu finns inga planer på ändringar.

– Det vi ser nu är arv från tidigare. Regelverken är redan ändrade, vi tycker att vi har vidtagit åtgärder, säger Björn Kristiansson.

Annons
X

Nätverket NMC för ett hållbart näringsliv, som samlar en lång rad stora, svenska bolag, har genomfört flera aktiviteter kring hållbarhet under senare tid.

– Vi brukar belysa specifika frågor. Exempelvis hur man bygger upp sitt varumärke igen då man varit i blåsväder, säger Lovisa Lönegren, pressansvarig på NMC.

Däremot har de inte pratat så mycket kring hur man faktiskt undviker blåsvädren, konstaterar hon.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är just det som är haken med hållbarhetsfrågorna, tycker Marianne Bogle, verksamhetsansvarig på CSR Sweden, som sysslar med rådgivning kring företagens sociala och etiska ansvarstagande.

    – Hållbarhet har omfamnats av kommunikatörer, och ansvaret för detta har lagts på dem av styrelse och ledning.

    Det är också lätt att säga att etik och hållbarhet är lönsamt, men om det vore så skulle de inte ha de här problemen.

    Det blir som att sminka upp det yttre av bolaget. Genom att kommunicera etiskt förhållningssätt, uppförandekoder och socialt ansvar så framträder företaget i bättre dager. Men eftersom varken styrelse eller direktörer kan eller förstår frågorna på djupet så händer inte så mycket egentligen, tycker hon.

    – Alla säger att hållbarhet är viktigt, men de förstår det inte. Det är också lätt att säga att etik och hållbarhet är lönsamt, men om det vore så skulle de inte ha de här problemen. Hållbarhet handlar om överlevnad på lång sikt.

    Kanske har det med själva grunden för företagande att göra, tror hon. Aktiebolagslagen säger att ett bolags syfte är att skapa avkastning till sina ägare. Men hållbarhetsarbete kräver både uppoffringar och kostnader.

    – Det har ju pratats en del om det här på senare tid. Kravet på avkastning går inte ihop med hållbarhet på kort sikt, trots att det borde göra det.

    Under senare tid har flera stora, välkända bolag, som älskas av många små aktieägare, drabbats av skandaler. Exempelvis Telia, Fingerprint, Lundin Petroleum och de stora skogsbolagen Holmen och SCA. Ändå verkar de få behålla folkets kärlek.

    – Girighet kan sitta långt ned, även hos aktieägarna, säger Marianne Bogle.

    Annons

    Marianne Bogle, CSR-expert.

    Foto: Therese Jahnson Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X