Expert: Gillettereklamen vill kränka lättkränkta män

Bild från reklamen
Bild från reklamen Foto: Gillette

Den både hatas och hyllas. I Gillettes senaste kampanj byts rakhyvlar ut mot #metoo-budskap. Och det är ett tecken i tiden, enligt marknadsföringsexperter – alltfler bolag skippar produkterna och satsar i stället satsar på starka politiska budskap i sin reklam.

– Strategin är inte dum, säger kommunikationsexperten Jesper Ander.

Under strecket
Publicerad
Quarterbacken Colin Kaepernick går ned på ett knä under den amerikanska nationalsången.

Quarterbacken Colin Kaepernick går ned på ett knä under den amerikanska nationalsången.

Foto: Marcio Jose Sanchez/TT
Företagets twitterkonto pushar ut nya reklamkampanjen.

Företagets twitterkonto pushar ut nya reklamkampanjen.

Foto: TT
Colin Kaepernick.

Colin Kaepernick.

Foto: Rick Scuteri/TT
Marknadsföringsprofessorn Sara Rosengren vid Handelshögskolan i Stockholm misstänker att reaktionerna på Gillettes reklam är överexponerad.

Marknadsföringsprofessorn Sara Rosengren vid Handelshögskolan i Stockholm misstänker att reaktionerna på Gillettes reklam är överexponerad.

Foto: Handelshögskolan
Annons

Nyheten om att Gillettes klassiska reklamslogan ”The best a man can get” firar 30 år slog oväntat ned som en bomb i förra veckan.

Anledningen till uppståndelsen var inte jubileet i sig – snarare att rakföretagets nya reklamfilm i samband med firandet blev centrum för en hetsig debatt i sociala medier.

Annons
Annons
Annons