Annons

Expert: De bojkottar Facebook för egen vinning

Flera svenska företag har anslutit sig till bojkotten mot Facebook, men de gör det inte av ren godhet enligt experten Eva Ossiansson. Arkivbild.
Flera svenska företag har anslutit sig till bojkotten mot Facebook, men de gör det inte av ren godhet enligt experten Eva Ossiansson. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Hundratals företag bojkottar Facebook som annonsplattform. Syftet är att stoppa hatiskt innehåll – men företagen gör det inte bara av ren godhet.

De bakomliggande motiven handlar även om egen vinning, enligt marknadsföringsexperten Eva Ossiansson.

Under strecket
Alice Nordevik / TT
Publicerad

Över 160 internationella jättar som Coca-cola, Unilever och Ford har valt att bojkotta Facebook – men även flera svenska företag har hakat på.

Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, tror att ännu fler kommer att följa efter.

Annons
Annons
Annons