X
Annons
X

Existentiell utsatthet temat för Bourgeois 70-åriga karriär

Idag, lördag, öppnar Louise Bourgeois utställning på Moderna museet. Mest känd är konstnären för sin nio meter höga spindelskulptur Maman. Det tog tolv timmar att få henne monterad framför Moderna. Se en timelaps på hur det gick till och läs Sophie Allgårdhs recension av utställningen.

I likhet med flera andra banbrytande konstnärer har Louise Bourgeois framför allt kommit att förknippas med ett enda speciellt verk. Hennes monumentala spindelskulptur "Maman" från 1999 är vad "Stormen" är för Giorgione, "Mona Lisa" för Leonardo och "Det stora glaset" för Duchamp. Alla verken utstrålar en svåråtkomlig magi.

**På bräckliga ben **spejar den mer än nio meter höga spindelhonan ut över sitt tillfälliga hem utanför Moderna museets entré. För en person med spindelskräck går tanken till en luden insekt som lurar på sitt byte samtidigt som den lömskt spinner sina silkestrådar. Hennes insekt har inga onda avsikter utan är en klok mor som håller vakt och ger skydd, som spinner mjuka säckar av silkestråd för att hålla parasiter och isande vindar borta från sina ägg. Det bylte med 26 bländvita marmorägg som "Maman" bär är avgörande för tolkningen av verket, men blir bara synligt för den som går i närkamp och vandrar mellan spindelkvinnans ledade ben.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X