Annons

Evigt planerande kan sinka din affärsidé

En färdig produkt innebär inte nödvändigtvis att affären är i hamn. För nystartade företag krävs intäkter för att få bollen i rullning. Samtidigt är det många som upplever hinder när det kommer till att ta kontakt med kunder.

Under strecket
Publicerad

Att vänta för länge på kunder är farligt, enligt Paula Söderström.

Foto: ColourboxBild 1 av 2

Paula Söderström, vd på Meant to Mind.

Bild 2 av 2

Att vänta för länge på kunder är farligt, enligt Paula Söderström.

Foto: ColourboxBild 1 av 1
Att vänta för länge på kunder är farligt, enligt Paula Söderström.
Att vänta för länge på kunder är farligt, enligt Paula Söderström. Foto: Colourbox

En undersökning som bedrivits av amerikanska Behavioral Science Research Inc. sedan 70-talet visar att ett utav de vanligaste hindren är att förberedelser inför ett säljsamtal skenar iväg.

Bakom hindret ryms en rädsla för att inte ha tillräckligt på fötterna vid eventuella frågor, enligt Paula Söderström, vd för företaget Meant to Mind, som jobbar med säljutbildningar.

– Obehagskänslan inför att inte kunna svara på frågor gör att många förbereder sig för mycket och slösar bort dyrbar tid. Om du har förberett dig för mycket på detaljnivå finns det också en risk att du tenderar att vara som en vandrande ordbok och att du glömmer bort att lyssna och ta in information, säger hon.

Här kan du anmäla din affärsidécarnegie.se
Annons
Annons

Paula Söderström, vd på Meant to Mind.

Bild 1 av 1
Paula Söderström, vd på Meant to Mind.
Paula Söderström, vd på Meant to Mind.

Ett annat hinder är att säljare jobbar för mycket med goda relationer utan att det blir någon försäljning, enligt Paula Söderström. Det kan till exempel handla om att ständigt leta efter det perfekta kontakttillfället som aldrig dyker upp eller att affären aldrig får något avslut.

– Många är rädda för att vara påträngande och säger: "Nu har du all info du behöver, sug på karamellen" och så släpper man det som en het potatis.

Är det fel att ge kunden lite betänketid?

– Visst kan en kund vilja fundera i två veckor men när man ringer upp igen kanske det inte passar kunden och så skjuts samtalet upp på framtiden och då känner man sig påträngande om man ringer igen. I säljsammanhang kan det bli för mycket av relationsbyggande.

I Sverige har 7000 svenskar deltagit i undersökningen sedan 1991. På senare år upplever fler att deras fokus förskjuts från huvuduppgifter. Paula Söderström tror att det ligger i tiden att vi tar oss för fler saker samtidigt.

– Gränserna kring jobb och privatliv suddas ut. Det kan ta sig uttryck genom att man under arbetstid börjar planera inför en kommande kvällsaktivitet, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons