X
Annons
X
Recension

Trolldrycken Evig kärlek präglar Dijkstras farväl

Holländaren Peter Dijkstra som sedan 2007 varit Radiokörens chefsdirigent lämnar sin post med att dirigera Frank Martins "Le vin herbé" (Trolldrycken), ett profant oratorium från 1938–1941 över Tristanlegenden. Verket tillhör Dijkstras favoriter, han leder det med invand säkerhet, ledigt och precist utan att dominera.

Peter Dijkstra säger adjö till Radiokören med att dirigera ”Trolldrycken”. Foto: Mikael Grönberg

Jämfört med Wagners opera ”Tristan och Isolde”, är det ett intimt verk med en orkester bestående av sju stråkar och piano. Liksom i ett antikt drama är kören berättare. Även solister lösryckta ur kören för handlingen framåt. Några körsångare har också smärre roller som Brangäne, Kung Marke och Isolde med de vita händerna. Men de solistiska huvudpartierna innehas självfallet av Isolde den Blonda och Tristan. Det konsertanta verket kan enligt Martin även ges i scenisk version.

"Trolldrycken" bygger på tre kapitel ur Joseph Bédiers "Le Roman de Tristan et Iseut" (1900), där Bédier ger sin version av den samlade medeltida Tristan-traditionen. Den nyanserade enkelheten i "Le vin herbé" skiljer sig avsevärt från det musikaliska flödet i Wagners Schopenhauer-influerade opera med dess tunga orkestersats.

Peter Dijkstra säger adjö till Radiokören med att dirigera ”Trolldrycken”.

Foto: Mikael Grönberg Bild 1 av 2

Johanna Winkel är sagolik som Isolde. Här med Marcel Reijans och Peter Dijkstra.

Foto: Mikael Grönberg Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X