EU:s avgaskrav blev hårda

Hårdare tag för bilindustrin – men med ett skräddarsytt etanolundantag för Sverige. Så blir EU:s nya regler för koldioxidutsläpp för bilarna.

Under strecket
Publicerad
En Volvo V70 2,0 Flexifuel tankar etanol i Göteborg.

En Volvo V70 2,0 Flexifuel tankar etanol i Göteborg.

Foto: JONAS FRÖBERG
Annons

Efter en något förvirrad omröstning i EU-parlamentets miljöutskott på förmiddagen står det nu klart. Det blir hårdare koldioxidkrav på tillverkarna än vad som tidigare trotts. Tidigare fanns ett förslag om att inte hela biltillverkarnas flottor skulle behöva klara kraven på 130 gram koldioxid per kilometer - utan att en trappstegsmodell med stigande krav fram till 2015 skulle gälla. Men så blev det inte. Nu beslutade miljöutskottet att hela bilflottan ska klara kraven år 2012 - och den tidigare föreslagna trappstegsmodellen slopas.

Därmed går miljöutskottet emot bland annat den svenska regeringen som velat ha respit för Saab och Volvo så att de skulle slippa böter. Miljöutskottets beslut innebär att Saab och Volvo kan drabbas av höga miljöböter. Men de har också en chans att slippa ifrån genom att deras bilparker kan räknas in i GM:s och Fords bilparker, som har betydligt fler mindre bilar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons