Europén nätshoppar på jobbet

En kväll i tv-soffan framför Aktuellt eller med spenderbyxorna på framför datorn? Medan européerna nätshoppar från jobbet, gör svensken sina ärenden från hemmet.

Under strecket
Publicerad
Jarl Alfredius på Aktuellt har konkurrens - av e-handeln. Lagom till 21-sändningen loggar svensken på och börjar handla. Det visar siffror från marknadsföringsbolaget Tradedoubler.

Jarl Alfredius på Aktuellt har konkurrens - av e-handeln. Lagom till 21-sändningen loggar svensken på och börjar handla. Det visar siffror från marknadsföringsbolaget Tradedoubler.

Annons

Resor och teknikprylar är populära shoppingobjekt när européerna handlar på internet. Men internetvanorna är olika. Medan britterna älskar att handla mat på nätet, är tjänsten nästan obefintlig i Sverige. Var och varannan svensk har däremot en internetbank, något som knappt existerar i Storbritannien. Även när ärendena görs skiljer sig åt beroende på land. Det visar statistik från marknadsföringsbolaget Tradedoubler som följer e-handelssajter på nätet.

Svenskarna och britterna gör sina inköp under hela dagen, från klockan nio fram till 22 på kvällen. Men försäljningstoppen är först vid 21-tiden, en timma senare än britterna. Italienarna och tyskarna gör sina ärenden från arbetsplatsen, försäljningstoppen är mellan klockan 14 och 16 på eftermiddagen.
– När det gäller svenskarna stämmer det överens med vad vi har sett tidigare, det som är oväntat är hur mycket vanorna skiljer sig åt mellan de olika länderna, säger Carl Johan Grandinson, Sverigechef på Trade doubler.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons