Européerna får se upp för koreanen

Efter fem år på marknaden är det dags att byta kostym. Kia Cee’d har under den tiden hunnit bli en favorit bland dem som köper ny bil för egna pengar. Nu vill Kia också bli ett alternativ för tjänstebilsförarna.

Under strecket
Publicerad
NILS-OLOF OLLEVIK
Foto: NILS-OLOF OLLEVIK
NILS-OLOF OLLEVIK
Foto: NILS-OLOF OLLEVIK
NILS-OLOF OLLEVIK
Foto: NILS-OLOF OLLEVIK
NILS-OLOF OLLEVIK
Foto: NILS-OLOF OLLEVIK
NILS-OLOF OLLEVIK
Foto: NILS-OLOF OLLEVIK
NILS-OLOF OLLEVIK
Foto: NILS-OLOF OLLEVIK
Annons

MALAGA. Med nya miljöklassade motorer, dubbelkopplingslåda (som är en slags automatlåda), större, tystare och mer påkostad kupé och den sjuåriga nybilsgarantin finns förutsättningarna att Kia ska kunna hamna på tjänstebilsupphandlarnas heta lista. Men lika viktigt är att behålla en tätplats i det tuffa C-segmentet, som i Sverige populärt kallas Golfklassen. Under de fem åren på den svenska bilmarknaden har det hänt en hel del med Kia Cee’d, inte minst imagemässigt. För fem år sedan log bekanta lite beklagande åt den som köpt en korean. Idag är det ingen som ler, allra minst konkurrenterna som tappat marknadsandelar till koreanerna.

Kia själva räknar in femtio konkurrenter i startfältet, däribland syskonet Hyundai i30, som i bygger upp på samma plattform och baskomponenter. I höst kommer Volvo V40, Volkswagen Golf och ytterligare ett par varianter på Kia Cee’d, däribland kombiversionen, Cee’d SW och en tredörrars prestandaversion med starkare motor och tuffare utseende som ska hete Pro Cee’d.

Annons
Annons
Annons