Annons

”Metamorphoses – Jeunes Artistes En Europe”Europatanken är långt ifrån död – i konsten

Charlie Billingham, ”Snake charmers”, 2019. Installationsvy på Fondation Cartier.
Charlie Billingham, ”Snake charmers”, 2019. Installationsvy på Fondation Cartier. Foto: Fondation Cartier pour l’Art Contemporain

Konsten i en stor utställning i Paris hyllar varken nationalism eller passkontroller. Inför Europavalet ser Lars O Ericsson unga konstnärer från 16 länder blanda nyskapande och återbruk på ett sätt som får det gamla Europa att leva kvar i det nya.

Under strecket
Publicerad

Kostas Lambridis, ”The elemental cabinet”, 2017. Installationsvy på Fondation Cartier.

Foto: Tibaut Voisin Bild 1 av 4

Marion Verboom, ”Achronies”, 2017. Installationsvy på Fondation Cartier.

Foto: Luc Boegly Bild 2 av 4

Nika Kutateladze, ”Abandoned house from Guria”, 2019. Installationsvy på Fondation Cartier.

Foto: Fondation Cartier pour l’Art Contemporain Bild 3 av 4

John Skoog, Stillbild ur filmen ”Federsee”, 2013.

Foto: Fondation Cartier pour l’Art Contemporain Bild 4 av 4

Om EU vore en byggnad skulle den förmodligen vara avspärrad, så splittrat som EU är i många viktiga frågor. Immigration, illiberalism, jordbruksstöd och försvarspolitik med mera har fått EU-bygget att vackla. Men att Europatanken, trots allt, är långt ifrån död visar en ny utställning på Fondation Cartier Paris. Här deltar 21 konstnärer och kreatörer från 16 europeiska länder i utställningen ”Metamorphoses – Jeunes artistes en Europe” (Metamorfoser – unga konstnärer i Europa). Konsten är visserligen inte helt gränslös, men den hyllar varken passkontroller eller gränspoliser.

Ett nyckelord i utställningen är återbruk, och det som återbrukas och fogas samman till heteroklitiska, ibland barocka, assemblage är allt från material och objekt till stilar och epoker. Tiden är inte linjär och framåtriktad, utan veckad eller cirkulär. Dåtid och nutid samexisterar.

Annons
Annons
Annons