Annons

Är det krig än?Euforiska ögonblick när Galeasen tacklar rädsla

Malin Mases Arvidsson, Otto Hargne, Kardo Mirza och Freddy Åsblom i ”Är det krig än?” på Teater Galeasen.
Malin Mases Arvidsson, Otto Hargne, Kardo Mirza och Freddy Åsblom i ”Är det krig än?” på Teater Galeasen. Foto: Jens Sethzman

I väntan på andra tider spelar Teater Galeasen den ryska pjäsen ”Är det krig än?”. Det är en absurd, smart och brutal text om socialt och privat våld. Tänkt för nätet men absolut värd att uppleva live.

Under strecket
Publicerad

Scenografin består av plastsjok. Malin Mases Arvidsson, Kardo Mirza, Otto Hargne och Freddy Åsblom i ”Är det krig än?” på Teater Galeasen.

Foto: Jens Sethzman

Rädsla har en förmåga att fräta. Liksom rinna ner från en mer allmän skräck för krig och sjukdomar eller till det allra innersta. Fruktan kan få oss att ifrågasätta det mesta: som social och privat moral. Det kan räcka med ett mikroskopiskt virus för att stanna världen, och skapa något som liknar krig.

Ryssen Mikhail Durnenkov, 42, har skrivit ett tjog pjäser, ofta samman med sin bror, varav flera spelas på engelska scener. Han lyckas beskriva ett land som liksom flyter, där ingenting kan tas för givet, där tv rapporterar nyheter som kan vara sanna eller falska och där terrorismen kan slå till när som helst. Han använder en stillsam absurdism som liknar romanförfattaren Daniil Charms, exempelvis. Han bryter det illusoriska våldet med små distanseringseffekter. Den regissör som befinner sig på samma våglängd – läs Natalie Ringler – kan hitta en subtil nivå av brutalitet, överraskning och nästan torr humor.

Annons
Annons
Annons