EU vill att rälsen ska rulla fritt i Europa

Medan lastbilar och flygplan rör sig fritt mellan EU-länderna så stångas tågbranschen fortfarande med en massa lagligt, tekniskt och politiskt krångel, menar EU- parlamentet och blåser liv i de avstannade planerna på friare tågtrafik i unionen.

Under strecket
Publicerad
Stora nationella företag, som tyska DeutscheBahn, ska inte äga både rälsen och tågen, anser EU-kommissionen.

Stora nationella företag, som tyska DeutscheBahn, ska inte äga både rälsen och tågen, anser EU-kommissionen.

Foto: AP
Annons

Planerna har varit på gång i mer än ett decennium: om man binder ihop alla EU-länders tågräls och gör det lätt att färdas kors och tvärs utan för många byten, så kan man snabbare transportera varor, gods, människor och tjänster och dessutom uppnå några miljömål. Men det är lättare sagt än gjort.

Länder har olika spårbredd, olika standard för ström-överföring i tågledningarna och olika lokförarutbildningar. Fackföreningar i flera länder vänder sig emot att utländska lokförare med kortare utbildning ska köra tåg hos dem och kanske dumpa lönerna.

Annons
Annons
Annons