EU-parlamentet stoppar "hälsobudskap" på Red Bull

Energidrycker som innehåller koffein, som Red Bull, borde inte få marknadsföras med påståenden om att de höjer koncentrationsförmågan. Även om detta är sant, så uppmuntrar sådana hälsopåståenden ungdomars sockerintag, menar EU-parlamentet.

Under strecket
Publicerad
Foto: Henrik Montgomery/TT
Annons

STRASBOURG. EU-kommissionen har nyligen tagit fram en lista över hälsopåståenden som får lov att tryckas på olika matvaruförpackningar. Det kan handla om etiketter som upplyser om att innehållet ”gör dig pigg” eller ”skärper koncentrationsförmågan”, som i fallet koffein.

Lagen har tagits fram för att matproducenter inte ska kunna hävda vad som helst, som att deras varor botar sjukdomar eller gör en smal och muskulös – inte ovanliga påståenden i mat- och hälsokosthyllor. Bättre då, menar EU-kommissionen, att man tar fram vetenskapliga underlag kring olika ämnen och preciserar vad som får stå om dem på etiketterna.

Annons
Annons
Annons