Annons

Skattemiljoner från EU till kampanj för fläskkött

Foto: Meli Petersson Ellafi/TT

26,9 miljoner kronor. Så mycket EU-medel betalas ut till en kampanj som ska få unga svenskar att äta mer fläskkött.

Pengarna har bland annat gått till att värva några av Sveriges största mat-influencers.

Uppdaterad
Publicerad

Bakom kampanjen står branschorganisationen Svenskt kött och dess danska motsvarighet Landbrug & Fødevarer. Under namnen ”Gilla gris” i Sverige, och ”Glad før gris” i Danmark riktar man sig mot en målgrupp mellan 18 och 29 år. De äter nämligen inte lika mycket fläskkött som äldre personer.

Budgeten för kampanjen, som påbörjades i juni och ska pågå under tre år, är drygt 33 miljoner kronor. 80 procent av pengarna, 26,7 miljoner kronor, kommer från EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor, Chafea. Hos Chafea finns en pott med pengar som företag inom unionen varje år kan söka för att marknadsföra sig.

Annons
Annons
Annons
Annons